Frances Carrière bekijkt de buslijnen 1, 2 en 3 in Hilversum.
Geef onderaan deze pagina je mening.
Daarbij ging ik veel met twee buslijnen: lijn 1 naar de wijk Kerkelanden en lijn 2 naar het Erfgooierskwartier. Ook heb ik bekeken of ik met een andere buslijn, bus 3, naar het ziekenhuis in Hilversum kon komen.
Lijn 1: functioneert nu goed, maar hoe lang nog?
Bus 1 naar een wijk in het zuidwesten van Hilversum is een goed gebruikte bus, die overdag een keer in het kwartier rijdt: dat was erg prettig, want als ik een bus miste, had ik al na een kwartier een volgende. Al die bussen waren ook tijdens de daluren redelijk bezet. Deze bus rijdt ook een stukje door het centrum, zodat mensen vanuit Kerkelanden ook makkelijk in het centrum komen. Nu is de gemeente Hilversum van plan om alle bussen uit het centrum te weren: die grote bussen zouden niet in het centrum passen. Lijn 1 zou dan een grote omweg om het centrum heen moeten maken, waardoor die veel minder aantrekkelijk wordt. We gaan als Rocov kijken of we daar nog iets aan kunnen doen: we gaan zoveel mogelijk belanghebbenden (buurtcentra, ouderenorganisaties) inschakelen om bezwaar te maken.
Lijn 2: matig bezet, overdag een servicebus
Lijn 2 is een stadslijn die naar Hilversum Noord gaat, waar veel ouderen en mensen met een migratieachtergrond wonen. Daar help ik een dame uit Somalië met de Nederlandse taal. Overdag buiten het spitsuur rijdt die maar een keer per uur en de bus wordt slecht gebruikt: er zitten maar een paar mensen in de bus. Bus 2 is sinds december 2022 officieel een “servicebus”: er zit tussen 10 en 16 uur een “servicehost” in de bus, een vriendelijke medewerkster van de busmaatschappij die je kan helpen bij het uitstappen en andere zaken, zoals het uitchecken. Het is de bedoeling dat ouderen die niet meer de bus in durven dat toch gaan doen. Helaas werkt dat tot nu toe nog niet helemaal: echt hulp verlenen hoeft meestal niet, omdat er over het algemeen alleen fitte ouderen en moeders met kinderen in de bus zitten, die uitstekend zichzelf kunnen helpen. Dus de servicehost houdt zich bezig met een praatje maken met de passagiers. Wij hebben als Rocov erop aangedrongen op meer publiciteit om ervoor te zorgen dat de beoogde doelgroep, wordt bereikt: ouderen en gehandicapten die slecht ter been zijn.
Lijn 3: ook een servicebus, met heel weinig passagiers
Daarnaast heb ik een keer bekeken hoe bus 3 functioneert, die vanaf station Hilversum naar het Tergooi Ziekenhuis locatie Hilversum rijdt en vandaar via een andere route teruggaat. Ik moest namelijk een keer naar het ziekenhuis voor een controleafspraak vanwege een staaroperatie. Via 9292ov werd ik helemaal niet verwezen naar lijn 3, maar naar lijn 320, een snelbus. Alleen door op de website van de vervoerder te kijken kon ik uitvinden wanneer bus 3 rijdt: maar een keer per uur, terwijl die naar het ziekenhuis rijdt! Dan is het inderdaad handiger om een snelbus te nemen, die er sneller is en vaker rijdt. Ik ben toch een keer ingestapt om eens te kijken hoeveel mensen er in de bus zitten: heen naar het ziekenhuis en stuk of vier en terug vanaf het ziekenhuis helemaal niemand. Het is de vraag of lijn 3 op deze manier zin heeft.
Zo kon ik door mijn tijdelijke handicap eens bekijken hoe een aantal buslijnen in Hilversum werken. Er valt duidelijk nog wat te verbeteren!
Het is momenteel een rommeltje in Hilversum en mediastadonwaardig entree.Lijn 2 zou uitgebreid moeten worden met een halte van Dijkstraat.Meer tijden rijden en kleinere bussen gebruiken,mogelijk motiveert dat tot meer passagiers.
Ik neem geregeld bus 1 naar of vanaf het centrum. Kan niet ver meer lopen en fiets niet.. als de bus het centrum moet gaan mijden raak ik en meerderen met mij toch aardig geïsoleerd en vereenzamen mogelijk sneller.
Wellicht zijn kleinere bussen de oplossing vooor de hinderlijke busomvang.
Ik vind het heel bijzonder om te lezen dat iemand die lid is van het Rocov en als taak heeft het OV in Hilversum kritisch te monitoren, zichzelf geen tijd gunt om goed te bekijken hoe het busvervoer in H. functioneert.
En nu door een ’toevallige’ blessure van enkele weken meent te moeten publiceren hóe het OV werkt in H.
Ik voel me als frequent gebruiker van het OV door deze vertegenwoordigster van het Rocov niet serieus genomen.
Dag Frances, ik woon in het centrum aan de centrumring en ben al jaren slecht ter been. Lopen naar het station haal ik niet, dus ik ben blij met lijn 1. In toenemende mate wordt er voor ouderen gebouwd in het centrum. En dan die bus weghalen? Ik zou eerder ook willen pleiten voor een kleinere bus, maar wel door het centrum. Dat is voor al die mensen uit Kerkenlanden die naar het dorp willen toch ook belangrijk. Veel succes met het werk.
Toen ik 2 jaar geleden naar Hilversum verhuisde, was een van de pluspunten de bushalte van lijn 3 vlakbij, zowel om naar het station te rijden als naar het ziekenhuis. Toen bleek de bus nog maar 1 x in het uur te rijden. Dat komt nooit goed uit. Als ik nu niet naar het centrum wil of kan fietsen, zoek ik mijn toevlucht tot de trein vanaf Hilversum Sportpark. Dat is een stuk langer lopen met je rolkoffer.
Is het niet mogelijk om alle mensen boven de 70 of75 jaar in Hijversum vrijvervoer te geven
Hallo Frances
Ik ben opgegroeid in Den Haag waar het gebruik van het openbaar vervoer heel gebruikelijk en gebruiksvriendelijk is. Je gaat gewoon bij een halte staan en destijds om de 10 minuten , nu wellicht nog zo kwam de tram of de bus. Dat stimuleert om het ov te nemen en niet de auto . Jouw ervaring leert dat de een bus die maar eenmaal per uur rijdt niet aantrekkelijk is . Ik zou pleiten voor een hogere frequentie van vertrektijden desnoods met kleinere bussen .
Ook zouden de vertrektijden vanaf het station Hilversum Centraal meer afgestemd moeten worden op de aankomsttijden van de treinen.
Succes met jullie werk